Ahad, 15 Februari 2009

Ibu

Kegemaran aku ialah membaca masalah orang dalam akhbar tapi tak suka membaca jawapannya ...
tapi ari ahad lepas 15/2/2009.. aku tergerak hati untuk membaca jawapan pada satu permasalahan berkaitan IBU....

Jawapan dalam bentuk nasihat ini sesuai untuk diri aku sendiri dan semua orang yang kekadang alpha hal-hal berkaitan .. IBU

Antara kata-kata nasihat yang menarik :

" Anda baru menyayangi pasagan anda selama 6 -10 tahun, tapi sedar atau tidak bahawa ada orang yang telah menyanyangi pasangan anda sejak kecik sehingga anda menemuinya dan memiliki buah kesayangan dari pokok yang dijaga oleh Ibu kesayangannya."

Teringat aku akan satu kisah di alam nyata ini bahawa ada seorang IBU yang terlalu ingin menjaga hati anak kesayangannya sehingga hatinya sendiri terasa dan terluka..

"Pesanan orang tua, anak paling bertuah di dunia ini ialah anak yang diberi kesempatan menjaga orang tuanya, maka rebutlah peluang yang tidak diberikan ALLah kepada semua yang bernama anak . Anda harus melihat ibu mentua sebagai ibu anda sendiri kerana sumber utama kebahagiaan perkahwinan ialah doa restu ibu bapanya dan ibu bapa anda"

Bagi aku kisah seorang IBU itu jika difikirkan dan dikenang menjadi bahan lucu yang boleh diabaikan .. tapi tidak untuk seorang yang bernama IBU .. sehingga kini hatinya masih terguris bila terkenang akan peristiwa itu .

Maka benarlah Sabda Rasullullah s.a.w , Dan janganlah kau meninggi suara kepada ibumu walaupun "AH "

" Air susu ibu tidak mampu dibalas dengan apa-apa pun di dunia ini.Belajarlah memujuk hati,ikhlaskan diri dan jangan di simpan apa yang keluar dari mulut ibu dan ibu mentua "

" Yakinlah anda tidak akan bahagia dan tenang selagi anda tidak menyakini janji ALLAH yang MAHA Adil ,Hakim Yang Maha Bijak yang memasukkan seorang wanita ke syurga kerana menolong seekor anjing dan memasukkan seorang wanita yang lain ke neraka kerana menyeksa seekor kucing"

Dan aku juga seorang IBU ..............

Tiada ulasan: