Selasa, 14 April 2009

Harapan

Tahun depan Kakak akan masuk Darjah 1. Maka akan bermulalah sejarah baru dalam kehidupannya.

Aku ada survey Sekolah-sekolah Intergarsi yang dikendalikan oleh pihak JAIS dan Kementerian Pendidikan Malaysia. Menarik tapi bayarannya amatlah menarik juga.

Lalu aku bertanya pada diriku , apa yang aku nak anak aku dapat ? Ilmu agama dan ilmu duniawi supaya dia boleh mengharungi kehidupannya di dunia yang penuh mencabar sekarang. Aku tak punya harta yang berlipat ganda untuk ku tinggalkan kepada anak-anak ku . Yang kami mampu berikan adalah ilmu dan menjadi tanggungjawab yang diberikan oleh ALLAH untuk amanah yang dikurniakanNYA.

Aku tidak mahu bila nanti kelak ditanya oleh Malaikat, apa yang ko buat dengan duit yang bergunung-gunung itu? Maka jawablah lidah aku ini “ untuk makan Steamboat di Seoul Garden , untuk beli set sofa mewah”. Yang aku mahu, anak – anakku sentiasa mendoakan kesejahteraan kami setiap kali solat baik kami masih hidup ataupun tidak.

Sekolah Integrasi ini lebih menekankan soal Agama, lebih –lebih lagi Solat dan Bacaan Al-Quran sama seperti Kelas KAFA. Bezanya Kakak tidak perlu ada transit dan solat Zohor dan Asar pasti tidak di tinggalkan. Malah bacaan Iqra dan Tajwid dapat ditumpukan secara khusus kerana kanak-kanak di letakkan dalam kelompok yang kecil.

Aku jadi confuse dari segi kewangan. Apa yang akan terjadi jika Abang Ngah pun masuk sekolah dalam tempoh 2 tahun lagi? Mampukah kami mengendalikan sistem kewangan kami.

Di sebaliknya , punya masakah aku untuk mengajar anak-anakku hal-hal Agama tersebut sedangkan aku sendiri kenkadang alpha?

Kata orang melentur buluh biar dari rebungnya…. Dan keputusan yang kami ambil adalah penentu langkah-langkah dia seterusnya.

Kata kakak “Besar nanti Kakak nak jadi Teacher”.. alhamdullillah .

Kata Abang Ngah “Abang Ngah besar nanti nak jadi Mak” … mmmm bukan Mak… abang Ngah kena jadi Bos ok !!

Tiada ulasan: